Jak vybírat granule?


Rozhodli jste se, že budete krmit svého psa kompletním suchým krmivem, ale nevíte, jak se v široké nabídce orientovat? Přinášíme vám pár tipů, které vám s výběrem pomohou…

 

Jak jistě dobře víte, kvalitní výživa je pro psa velmi důležitá. Nejenže díky správnému krmení lze potlačit určité zdravotní problémy nebo předejít nemoci, ale existuje přímá závislost mezi výživou a kvalitou (a délkou) života. Nekvalitní granule jsou podezírány z negativního vlivu na zdraví zvířat (alergie, onemocnění zažívacího traktu a slinivky, záněty uší, onemocnění kloubů aj.), takže se vyplatí pořádně si promyslet, co budete svému čtyřnohému kamarádovi předkládat každý den v misce.

 

Není všechno zlato…

Při výběru vhodné značky se nespoléhejte jen na reklamu. I obyčejné marketové krmivo, které svým složením připomíná spíš šrot než stravu masožravce, může mít bombastickou reklamu. A bohužel pak mnoho lidí žije v přesvědčení, že svého psa krmí vyváženou a plnohodnotnou stravou, když to „přece říkali v televizi“… Není ani úplně nejvhodnější řídit se „zaručenými“ radami pejskařů, které potkáváte na ulici nebo v parku. Přestože je někdy dobrá rada nad zlato, ne každý majitel psa je zrovna odborník. A co vyhovuje jeho Benovi, vůbec nemusí sednout vašemu Maxíkovi. A už vůbec se neřiďte jen tím, které granule jsou pro psa nejchutnější. Psům totiž nejvíc jedou nekvalitní „marketovky“, které jsou dochucené solí a chemickými příchutěmi. Hlavní kritérium při rozhodování by mělo být jednoznačně složení! Pokud je kvalitní, můžete vzorek několika značek předložit psovi, aby si sám vybral, co mu bude víc chutnat. Vždy volte krmivo přiměřené věku (junior, adult, senior), zdravotnímu stavu (obyčejná vs. speciální diety) a velikosti (mini, střední, velká plemena-large breed). Doporučené dávkování zvyšujte jen v oprávněných případech (např. vyšší výdej energie). Krmiva nakupujte pouze v neporušených originálních obalech, abyste se vyhnuli kontaminací plísněmi apod.

 

Šetřit se nevyplácí

Při výběru se neřiďte jen cenou, ale dbejte na kvalitu! Mějme na paměti, že zdravý a dobře živený pes méně často navštěvuje veterináře! Tvrzení, že co ušetříte na granulích, vydáte za léčbu, není žádný mýtus… Jistotou zůstává, že krmiva zakoupená v supermarketech či hypermarketech nebo takzvané ekonomické řady nemají s kvalitním krmením nic společného. Nekvalitní složení (hodně obilovin a soli, málo masa, chemická konzervace atd.) je totiž jedním z hlavních znaků těchto granulí. Jenže pak tu máme opačný případ. Mnoho lidí si myslí, že když svému psovi kupují poměrně drahé granule, tak musí být kvalitní. Bohužel to není pravda a cena vždy neodpovídá kvalitě. I některá drahá krmiva, která se tváří jako špička, jsou svým složením vhodná spíše pro vegetariány (připomínáme, že pes je od přírody masožravec, takže když už jí v zásadě nepřirozenou stravu v podobě granulí, měla by alespoň obsahovat dostatečné množství masa). Takže co z toho plyne? Nejdražší krmivo není vždy nejlepší... Opět zdůrazňujeme, že složení je důležitější než cena!

Ruku v ruce s cenou jde i dávkování krmiva. To totiž může výrazně ovlivnit výslednou cenu krmné dávky na den. U krmiv vyšší kvality totiž stačí menší množství, protože je výživnější. V konečném důsledku pak dražší granule mohou vyjít nastejno nebo dokonce levněji než granule levnější, ale s vyšším dávkováním. Nižší objemová dávka spojená s krmením dvakrát denně také snižuje potenciální riziko torze žaludku (přetočení žaludku).

 

Každý pes je originál

Nezapomínejte na to, že každý pes je jiný a každému vyhovuje něco jiného. I krmivo, které je doslova „nabušené“ kvalitními bílkovinami, nemusí sednout každému. Jeden pes po něm bude ve výstavní kondici a další bude mít nehorázný průjem. Jen si vzpomeňte na lidi - někdo může jíst čočku a zapíjet ji mlékem a nic mu nebude, jiný by z této kombinace měl celodenní břichabol. Než proto najdete granule, které vašemu psovi sednou po všech stránkách, může to chvíli trvat.

 

Na co se zaměřit?

Klíčem k výběru je „umění číst etikety“. Nejdůležitějším údajem je tzv. složení krmiva, které je povinné a kontrolovatelné. Bývá označováno jako „nejpravdivější údaj na pytli granulí“, protože výrobce musí v sestupné řadě podle hmotnosti deklarovat suroviny, které byly zpracovány při výrobě. O kvalitě produktu vám hodně napoví správné označení jednotlivých složek. Suroviny by měly být přesně pojmenované. Např. „rýže“ místo „obiloviny“, „kuřecí tuk“ místo „živočišný tuk“, „kuřecí moučka“ místo „masová moučka“. Jinak nikdy nemůžete s určitostí vědět, co vlastně granule obsahují.

A ještě jedné věci si všímejte - ta samá obilovina by neměla být jmenována víckrát na prvních pěti místech (např. ground brown rice - hnědá rýže, brewer's rice - rýžový slad, rice flour - rýžová moučka). Toto „tříštění“ totiž znamená, že kdyby se sečetly všechny „rýžové složky“, bylo by výsledné rýže víc a ve složení by poskočila na přednější pozici.

Shrnutí: Obecné názvy jednotlivých surovin místo konkrétního pojmenování vypovídají o nízké kvalitě produktu.

 

Maso je maso

Vzhledem k tomu, že jsou psi masožravci, měly by kvalitní granule obsahovat dehydrované maso nebo masovou moučku jako hlavní složku krmiva, oproti tomu množství obilovin je vhodné snižovat. Pokud se ve složení uvádí maso čerstvé, mělo by být doplněno ještě masovou močkou či sušeným masem. (Na vysvětlenou: maso v čerstvém stavu totiž obsahuje 70–80% vody, která se musí pro výrobu granulí vysušit, proto skutečný podíl masa v granulích je podstatně menší. Naproti tomu masová moučka obsahuje stejné množství vody jako granule.). Kvalitní granule by měly být vyrobeny alespoň ze 100 g čerstvého masa nebo 20 g sušeného na 100 gramů granulí!

Shrnutí: Na prvním místě ve složení by mělo být kuřecí, jehněčí, rybí apod. moučka nebo sušené (dehydrované) maso. Pozor - čerstvé maso se musí nejdříve usušit a výsledně je v granulích masa jen třetina, než kolik znamená deklarace masa čerstvého. Pokud je uvedené ve složení na prvním místě, pak na druhém by měla být masová moučka.

 

Není bílkovina jako bílkovina

Při studiu krmiv se mnoho lidí zaměřuje na množství proteinů (bílkovin) v krmivu. Kromě jejich procentuelního zastoupení v krmivu by vás měl zajímat i jejich zdroj!  Živočišné bílkoviny mají totiž mnohem lepší poměr aminokyselin než levnější, neplnohodnotné rostlinné bílkoviny (např. soja, obiloviny) a jsou pro zvířata mnohem lépe stravitelné. V porovnání obiloviny mají cca 2/3 obsahu bílkovin jako maso. Pro mnohé výrobce granulí je tedy levnější vyrobit krmivo převážně z obilí a maso jaksi opomenout (i když se ho ve složení dočkáte, jeho množství je ve skutečnosti minimální). Údaje o procentuálním podílu živočišných bílkovin na celkové deklaraci bílkovin v krmivu uvádí jen některé značky (např. Acana a FirstMate).

Shrnutí: Kvalitní granule mají vysoký obsah proteinů živočišného původů, protože rostlinné bílkoviny tráví pes jen těžko a nestravitelné zbytky mu ve střevech „hnijí“.

 

Chemická konzervace? Vyhněte se obloukem!

V kvalitních granulích by neměly být obsažené potenciálně zdraví škodlivé látky, jako jsou různá barviva a konzervanty (BHA, BHT, propylgallát, sorban draselný). Někdy se tyto látky skrývají za termín „doplňkové látky povolené v EU“

BHA neboli butylhydroxyanisol (E 320) je konzervační látka, která zpomaluje žluknutí tuků. Používá se jako konzervant proti některým bakteriím a plísním. Může způsobovat alergie. Podle některých studií může být i příčinou vzniku rakovinotvorného bujení trávícího traktu nebo zesiluje karcinogenní účinky jiných karcinogenů.

BHT neboli butylhydroxytoluen (E 321) je jedním z nejpoužívanějších potravinářských emulgátorů, který zabraňuje žluknutí tuků a olejů. Pro zdraví má podobné účinky jako BHA. Může mít toxické účinky na některé orgány, např. játra, plíce, ledviny.

Propylgallát (E 310) brání žluknutí tuků a olejů. U citlivých jedinců může vyvolávat žaludeční problémy a alergické reakce.

Sorban draselný zpomaluje růst plísní, používá se jako konzervační činidlo

Ačkoliv většina odborných studií označuje tyto látky za bezpečné, dlouhodobější pokusy s podáváním vyšších dávek u laboratorních krys naznačovaly jejich karcinogenní účinky. Vysoké dávky BHT způsobovaly na pokusných zvířatech mnoho poruch a abnormalit, především na psychické úrovni a zvyšovalo se riziko vzniku nádorů. I když je v granulích malé a údajně bezpečné množství těchto látek, stojí za úvahu, co by toto malé množství podávané v každé krmné dávce, každý den a případně celý život mohlo se zdravím psa udělat... Světové potravinářské organizace proto doporučují používání dražších, ale bezpečnějších postupů, jako je například konzervace pomocí tokoferolů (vitamin E).

Shrnutí: Trend odklonu od „chemie“ se projevuje i ve výživě zvířat a to je jedině dobře, protože chemické konzervanty zdraví rozhodně neprospívají!

 

Vedlejší produkty = žádná výhra

Kromě chemických konzervantů by se v  kvalitních granulích neměly objevovat suroviny nízké výživové hodnoty. Mezi ně řadíme např. sóju (zdroj proteinů, který je pro psy hůře stravitelný, působí proti využití bílkovin z potravy, potenciální alergen), bílkovinné hydrolyzáty a koncentráty a vedlejší rostlinné a živočišné produkty.

Pro představu vedlejšími živočišnými produkty se rozumí například uhynulá zvířata, kůže, kosti, odřezky masa při zpracování a výrobě potravin, krev, střeva, zobáky, pařáty, odpad z mlékáren apod. Skupina vedlejších výrobků rostlinného původu zahrnuje vedlejší výrobky ze zpracování rostlinných produktů, zejména obilovin, zelenin, luštěnin a olejnatých semen.

Shrnutí: Pokud jsou v granulích obsaženy „vedlejší produkty“, nemůžeme vědět, co konkrétně bylo pro výrobu použito.

 

Co je naopak dobré?

Některé složky kvalitu granulí zvyšují. Pozitivní je například přídavek probiotik (příznivých mikroorganismů), glukosaminu a chondroitinu (doplňky pro výživu a obnovu chrupavek kloubů a vaziva) a různých přírodních bylinek či ovoce a zeleniny (mořské řasy, kořen čekanky, yucca aj.) Některé bylinky například pomáhají tělu vylučovat toxiny a podněcují některé tělesné pochody (například pročišťování), dále mohou posilovat orgány (povzbuzují srdce, zlepšují trávení atd.). Tyto informace jsou většinou uvedeny na obalu případně v propagačních materiálech, protože výrobci se chtějí pochlubit prospěšnými účinky jednotlivých složek. Granule by samozřejmě měly obsahovat kompletní spektrum vitamínů, minerálů a stopových prvků. (Použití chelátových forem minerálů umožňuje jejich lepší střevní absorpci a s tím spojenou vyšší využitelnost krmiva.) Pozitivní účinek mé i přídavek oligosacharidů nebo fruktooligosacharidů. Pro výběr určité značky hovoří i fakt, jsou-li granule zpracované šetrnou technologií. Pokud mají suroviny status potravinářské kvality, tím lépe. (To znamená, že suroviny byly schválené i pro lidskou spotřebu. Takových je pouze cca 5% značek, ostatní jsou v krmné kvalitě.) Poměr omega 6 : omega 3 kyselin by měl být menší než 5:1 (odrazí se  pozitivně na kvalitě srsti).

Shrnutí: Přídavek probiotik, „kloubní výživy“, bylinek a dalších prospěšných látek je jednoznačně pozitivní.

 

Pšenice? Raději ne!

Mezi zdroje sacharidů řadíme pšenici, kukuřici, oves, rýži, brambory aj. Nejlépe stravitelné jsou brambory (ale pozor - hovoříme o vločkách z celých brambor, nikoliv bramborových úsušcích, což jsou vlastně slupky - odpad potravinářského průmyslu), rýže a oves. Naopak pšenice se považuje za nejhůře stravitelnou, navíc obsahuje velké množství lepku a často vyvolává různé alergie. Stejně tak kukuřice (potenciální alergen) není pro psy příliš vhodná i kvůli svým nutričním hodnotám. Psům jakožto masožravcům nejvíce prospívá masitá strava s vysokým obsahem proteinů a nízkým obsahem sacharidů. Proto se vyhněte krmivům s vysokým obsahem bílé rýže, pšenice a kukuřice. Nadbytek sacharidů v krmivech pro psy může být jednou z příčin obezity, jelikož nadbytečná glukóza se v těle ukládá jako tuk. Čím méně sacharidů granule obsahují, tím lépe. Na trhu jsou k dostání i granule bez obilovin, které některé průzkumy řadí mezi špičku (www.dogfoodanalysis.com). Faktem však zůstává, že někteří lidé je považují za „nezdravý extrém“, který může způsobit až selhání ledvin a jater. Kde je pravda? Jak to tak bývá, pravděpodobně někde mezi... Přestože se tato krmiva řadí mezi nejkvalitnější, některým psům velké množství bílkovin v nich obsažené prostě nesedne. Zdravá zvířata nadbytek bílkovin vyloučí močí a nezpůsobí to žádné škody, ovšem psům s ledvinovými problémy se vysokoproteinová krmiva nedoporučují.

Jako hlavní zdroj tuků by v granulích měl být kuřecí nebo rybí tuk. Rostlinné oleje by neměly tvořit hlavní zdroj tuků, protože psi mnohem lépe využívají tuky živočišné.

Shrnutí: Za ideální se považují krmivo, kde převaha bílkovin pochází z kvalitních živočišných zdrojů, tuky jsou převážně živočišného původu (musí být jasně specifikovaný o jaký druh se jedná, rostlinné oleje jsou na doplnění), sacharidy pocházejí z kvalitních obilovin nebo brambor (případně jsou doplněné z ovoce a zeleniny). Produkt je bez konzervantů, barviv, soli sóji a dalších nevhodných složek pro organizmus psa (např. pšenice)

 

Jak poznám, že granule psovi sednou?

Prvním znakem jsou pevné, tmavé výkaly odpovídajícího množství. Tím se částečně ujistíte, že krmení je dobře stravitelné. Po delší době (6-8 týdnů) se projeví další viditelné účinky - lesklá srst, dobrý stav kůže bez lupů, psychická pohoda zvířete. Pes je živý, plný energie a vypadá dobře. Pokud budete s granulemi spokojeni (především tedy pes), značku neměňte.

 

Kdy krmivo změnit?

V případě, že pes neprospívá (má zažívací problémy, špatnou kvalitu srsti, lupy, hodně stolice světlé barvy atd.), je na místě značku změnit. Přechod provádějte postupně po dobu cca 10 dnů. První den dejte psovi jen trochu nového krmiva (cca 20% nového a 80% původního), další dny jeho poměr postupně zvyšujte.

Pokud jste již našly „svou“ značku, které psovi vyhovuje, pak není vhodné ji měnit. Naopak je lepší u ověřené značky zůstat. Každé krmivo se totiž nejefektivněji zpracovává po určité době návyku, proto střídání granulí způsobem, že každý týden dáme psovi novou příchuť, aby mu lépe chutnalo, není na místě. Může se stát, že pes po nějaké době začne granule odmítat, pak mu je zkuste ochutit například lososovým olejem nebo lžící konzervy, která je krásně provoní. Někteří psi zase odmítají jíst suché granule, ale zvlhčené je přijímají bez problémů. Zvlhčené granule také lépe respektují fyziologii psa, protože usnadňují polykání. Na tomto místě je vhodné upozornit, že krmivo obsahující probiotika by již nemělo procházet další tepelnou úpravou (přelití horkou vodou apod.), aby se příznivé mikroorganismy nezničili.

 

Doplňující informace

Vitamíny

jsou velmi důležité pro organismus. Podílejí se na aktivitě řady enzymů a jsou nezbytné pro život.

D - důležitý pro tvorbu kostry, zubů, srsti a kůže atd. (doporučené denní minimum 227 IU/lb krmiva)

E - chrání buňky v organismu, má význam pro plodnost, svaly a nervy atd. (doporučené denní minimum 23 IU/lb krmiva)

C- podporuje organismus proti poškození a má velký význam pro imunitu atd. (není doporučená minimální dávka, vytváří se v játrech u zdravých psů)

H - biotin má vliv na správnou funkci jater a kvalitu srsti a kůže (doporučené denní minimum .001 mg/lb krmiva)

B - široká skupina vitamínů, která se podílí na správném fungování zažívacího traktu atd.

A - nezbytný pro růst a dobrý zrak atd. (doporučené denní minimu 2272 IU/lb krmiva)

 

Minerální látky

Jejich úloha pro organismus je nepostradatelná. Jsou nezbytné pro správný vývoj kostry jiných orgánů.

Vápník (Ca) - spolu s fosforem se uplatňuje při tvorbě kostry a zubů…

Fosfor (P) - spolu s vápníkem se podílí na tvorbě kostry a zubů…

Sodík (Na) - ovlivňuje tělní tekutiny a nervový systém…

Draslík (K)- uplatňuje se při metabolismu tuků, cukrů, je důležitý pro zažívací trakt…

Chlór (Cl) - podílí se na trávení…

Hořčík (Mg) - je nezbytný pro tvorbu kostry a nervového aparátu…

Síra (S) - je obsažena ve většině bílkovin, má vliv na chrupavky a kosti…

Jejich doporučená množství naleznete zde.

 

Bílkoviny – jsou nezbytné k tvorbě nových tkání, k růstu a udržování a nápravě tkání stávajících. Jsou základní stavební složkou všech orgánů. V krmné dávce by měly mít zastoupení přibližně od 20 – 30%.

Aminokyseliny – jsou základními stavebními jednotkami bílkovin

Tuky – mají funkci zásobních a energetických látek a jsou nosiči vitamínů (A, D, E, K). Jejich množství v krmné dávce určuje věk i využití psa. Je to přibližně od 9 do 20 %.

Sacharidy - jsou hlavním zdrojem energie, Krmná dávka by měla obsahovat asi 20 % stravitelných sacharidů.

Vláknina - podporuje správnou činnost střev. V krmné dávce by měla být od 3 – 5 %, u krmiv pro obézní psy až 20 %.

 

Redukční diety obsahují poměrně nízký obsah bílkovin (18-22%), nízký obsah tuků (7-9%) a vyšší podíl vlákniny (nad 5%). Vyšší podíl vlákniny usnadňuje trávení, napomáhá pohybu střev a žaludku, a navíc je naplňuje, takže vyvolává pocit sytosti. Příliš mnoho vlákniny ale může zhoršit vstřebávání jiných důležitých živin. Redukční dieta se vyznačuje i nižší hodnotou stravitelné energie pohybující se kolem 3000 Kcal na kilogram krmiva.

Udržovací diety mívají ve složení kolem 20-23 % bílkovin, 10 % tuků při zhruba 3% vlákniny.

 

Potřeba bílkovin a tuků podle AAFCO (The Association of American Feed Control Officials)

Štěňata – 28% bílkovin, 17% tuků

Dospělý pes – 18% bílkovin, 9-15 % tuků

Aktivní pes – 25% bílkovin, 20% tuků

Závodní saňový pes – 35% bílkovin, 50% tuků

Kojící fena – 28% bílkovin, 8-17% tuků


Vanda Ročková
Aktualizováno: 4.9.2011 19:21:02
Napsáno: 7.8.2011 12:56:06

Diskuze.

Vložit príspěvěk

10.8.2011

Adéla

Krásný článek !!! Spousta lidí krmící značkou, po které Bruno dělá pěkná hovínka(nechi jmenovat) by si ho měli přečíst a v zápětí jít zkonrolovat pytel granulí a zamyslet se... Já zkoušela více značek, ale nejlépe u nás dopadla Acana :) krásná srst, pěkná hovínka a hlavně psovi velice prospívá... roste, přibíra a je prostě v poho :D

13.8.2011

Jenifer.

Psa krmím proplanem ,ale občas taky koupím kapsičky od pedigree a nijak mu to neublíží :)

19.8.2011

niky

Dobrý den, chťela jsem se zeptat jestli je dobrá značka Friskies.

20.8.2011

vanda

Podívejte se na složení Friskies... Jedná se o levné marketové krmivo, takže o kvalitě nemůže být řeč. Pokud máte svého pejska ráda a záleží Vám na jeho zdraví, raději se poohlédněte po jiné značce.

24.8.2011

Míša

Granule jsou dobrá věc ale pes i jako člověk by měl mít pestrou stravu a krmit ho jenom granulemi není dobré ! a už vůbec né jednou značkou.

31.8.2011

Jana

Mám vyzkoušenou EUKANUBU,jak pro velká plemena typu německý ovčák,tak v současnosti pro malá Yorkšírský terrier,sice je nákladnější,ale pro velká plemena obsahuje kloubní preparáty a opravdu prodluuží život a ušetří spoustu peněz za veterináře v pozdějším věku,v průběhu cca 15ti let jsem vyzkoušela a vřele doporučuji,je spousta řad i pro alergiky..

31.8.2011

Petra

Pro naši jorkšírku jsme 3 roky kupovali jen Eukanubu, teď jsme vyzkoušeli granule Ontario - máte s němi někdo zkušenosti?

31.8.2011

verver

Je možné, že s novými granulemi/velmi kvalitními,hypoalergenními,Kanada/, začala fence zapáchat srst?

31.8.2011

Mirďa

Máme 7 měsíční labradorku. Začali jsme krmit s EUKANUBOU (toto krmení měla i od pí chovatelky). Nechtěla nám je vůbec jíst, ale pak se to naučila. Měla po ní krásně lesklou srst, pevná hovínka. Teď jsme koupili Royal Canin. Sice jí chutnají, ale srst nemá tak pěknou, hovínka má řídší, lupy v srsti ... Takže se vracíme zpět k ověřené EUKANUBĚ.

1.9.2011

Martina

Které z českých krmiv je vzhledem k ceně nejkvalitnější ? Takový brit care je třebas pro mě už drahý...

1.9.2011

Mishka

Moc naučný článek...já krmila Acanou (štěně), poté jsem vyzkoušela Brita (rok), Happy dog (rok - velké balení, dva psi) a teď jsme s pesandou přesly na Calibru s Chondrem. Se všema jsem byla velice spokojena, můžu jen doporučit. Kvalita za rozumnou cenu!

1.9.2011

jana

Možná Fitmin

1.9.2011

Linda

Jsem ráda, že tento článek potvrzuje to, co se mi potvrdilo i v praxi. Mám dva pejsky Kavkazkého pasteveckého a Yorka.Hlavně ten obří se běžně vyprazdňoval 3x denně (a to jsem ho krmili průměrným suchým krmivem). Pak jsme přešli na krmivo s vysokým podílem masa - Platinum Natural. Nyní se vyprazďnuje 1x denně s poloviční velikostí :-) a York, to nestojí ani za zmíňku :-)).

1.9.2011

Štěpánka

Krmíme Eukanubou, mám s ní zkušenosti i z dřívějška. Ontaria našemu samojedovi chutnala, ale Eukanubu zpožňuje :-) zkusila jsem i Belcandem ty mu taky šmakovaly, ale moc o nich nevím ....

1.9.2011

Bára

Nesouhlasím s názorem, že psa nelze krmit pouze granulemi a už vůbec ne jen jedné značky. Komerční krmiva jsou dnes na takové úrovni (mluvíme-li o kvalitních značkách, ne třeba Tesco granule), že obsahují vše, co pes potřebuje a nic jiného mu dávat nemusíme. Je mnohem složitější psovi připravit kvalitní krmnou dávku vlastními silami. A pokud už člověk najde granule, které psovi vyhovují, je zbytečné je měnit. Akorát to rozhodí trávení.

1.9.2011

Bobrufka

Bezva článek, málokdo čte obsah granulí a pak se nestačí divit. Kdo si uvědomí, že tu televizní reklamu vlastně zaplatí zákazník? Mnoho lidí v dobré víře vlastně kupuje svému psovi odpad. Díky za tento článek!

1.9.2011

Zdena

Naše dvě vlčandy krmíne FirstMatem Lamasko k plné spokojenosti jejich i naší.Kamarád má též něm.ovčáka, který je citlivý na potravu a tak se dostal až k Arden Grange senzitiv a plně mu vyhovuje. Kvalitní krmiva se musejí hledat, ale stojí to za to!

1.9.2011

Zdena

Štěpánce: Belcando jsou výborné granule,mají už novou recepturu bez pšenice a mají vysoký obsah masa. Můžeš je bez obav dlouhodobě krmit.Pro velká plemena je vhodný Dinner a má 1,15kg masa za syrova na 1 kg granulí.

1.9.2011

Monika Lenerová

Článek se mi velice líbí. Chválím autora. Pro mne sice nic nového, ale mnoho lidem to může pomoci. Jen bych dodala, že jsou dva způsoby přecházení na nové krmivo. To co jste uvedli a nebo min.24hodinová hladovka. Nám např.víc vyhovuje druhý způsob.

1.9.2011

mmm

my krmime Acanou, ale ani na Eucanubu si nemuzeme stezovat

1.9.2011

Tereza

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda-li má někdo zkušenosti s dobrými granulemi pro psí seniory (oba jsou to hovawardi, v poklidném režimu, 24/7 na zahradě a 1x denně venku). Nedávno jsme přešli na light krmivo od značky Ontario, po několika týdnech ale oba psi neúnosně ubrali na váze. Znovu jsme tedy začaly s plnohodnotým krmivem, ovšem stále si nemyslím že je to pro starší psy to nejvhodnější. Experimentovat již nehodlám, poradí někdo vhodné granule, s kterými má zkušenost (nejlépe s vitamíny na klouby apod., pokud ovšem nic takového není, tak třeba vhodný krmný doplněk)? Předem děkuji

1.9.2011

Zdena

Terezo, vynikající je ArdenGrange senior-oranžové balení, je šetrný k trávení a obsahuje i glukosamin,chondroitin a MSM na klouby. Je to anglické opravdu kvalitní krmivo. Levněji seženeš Belcando senior, je také kvalitní, ale bez přípravků na klouby.

1.9.2011

Tereza

Zdena → Děkuji, moc jste mi pomohla :)

1.9.2011

Věra

Prosím o radu. Jakou máte někdo zkušenost s Proplanem. Doporučil mi ho veterinář. Mám trpasličího jezevčíka. Předem děkuji.

1.9.2011

Zdena

Věro, podle mého nabízejí proplan všichni veterináři, protože k nim jezdí dealeři a doktoři z toho mají provizi. Pokud jsem se dívala na složení, tak Proplan je předražené krmivo v poměru ke kvalitě. Stejně tak Royal Canin.Hledejte krmivo, kde je rozdělený poměr bílkovin živočišných a rostlinných.Ta krmiva jsou nejspolehlivější. Z běžně dostupných je to ve článku zmiňovaná Acana

1.9.2011

Katy

Mám kavalíra.Krmila jsem štěněcím Ontariem a teď co je dospělý jsem začala Brit care, máte někdo zkušenosti s touhle zančkou? Vybírala jsem podle složení a taky proto, že to je česká zančka.. díky za názory!

1.9.2011

Petra

Mého prvního pejska jsem krmila Pedigree, Calibrou, pak se objevili šílené alergie téměž na vše (a ani se nedivím, když jsem ji krmila takový HNUSEM, to jsem tehdá ještě netušila). Prakticky celý život měníme granule, pořád jí nic nesedělo. Vet (dnes již bývalý) doporučoval sračky typu Eukanuba,ProPlan,BritCare - kvalitka co ze psa dělá akorát tak králíka:/. Až konečně jsme objevili ultraprémiovku. Pes je vyléčen. Krmím tím i štěndo čivavy, holky mají nádhernou srst hebkou, lesklou. Super hoviša (které se dobře sbírají). Takže mé velké díky patří značce First Mate (Pacific Ocean Fish)

1.9.2011

Patricie

A co značka Fitmin? pání v obchodě nám jej doporučila a hafan dostává menší krmné dávky a stačí mu.

1.9.2011

Petra M.

Souhlasím s Petrou,First Mate super,Acana taky a Arden Grange také,mohu vřele doporučit :)

1.9.2011

Janabolfi

Souhlasím s názorem, že je Acana supr. Kupuji ji pro svou Zlatou Retrívřici, která má dost špatné trávení a několikrát se nám stalo, že jsme měli doma pytel granulí, které nechtěla, nebo je jakžtakž snědla ale nechutnalo ji to a byla bez energie. Toto se změnilo až s Acanou (large breed, dá se sehnat na netu 18kg pytel za 1200 takže i super cena) Když jsme měli šťěnata, krmila jsem ji když kojila speciální Ankou a štěňata Eucanubou, pak protože přišla po štěňatech o všechnu srst tak jsem ji koupila Royalky Golden retriever, tož to byla bomba, nádherně voní, moc ji chutnají. Letos jsme bohužel fenku neuhlídali a měla štěňata s podvraťakem tak jsem nakoupila Bosch pro kojící feny a štěňata ale už nikdy více! feně granule nejely a štěňata měly pořád řídkou stolici. Raději připlatit. V každém případě za mě Acany large breed (výrobce Acany má ještě superprémiová krmiva Orijen a toto krmivo vyhrálo již potřetí za sebou top world krmivo roku! to o něčem svědčí!) a občas na přilepšenou přidávám voňavé Royal Canin. Díky za příspěvek o krmení, je to důležité a moc se o tomto tématu nikde nezávisle nedozvíte :-(

1.9.2011

Stanuska

Mám výmarského ohaře fenku 16měsícu.Krmím Fitmin,byla má volba správná?Můžete mi poradit.Děkuji

2.9.2011

Lenka

Konečně rozumný článek na téma granule. V minulosti jsem měla nejlepší výsledky s Eukanubou. Štěněti letos dávám Acanu, nyní jsem musela sáhnout po Proplanu...mno. Ovšem Acana nám moc nevyhovuje-viz ta stolice, takže jsem ráda, že se tu zmiňujete o kvalitních krmivech jiných značek - bohužel jsem přestala mít přehled. Díky díky

2.9.2011

Lenka pro Stanuska

Jukni na složení - Fitmin nic moc....

2.9.2011

Juraj

Najkomplexnejsie hodnotenie vsetkych znaciek mozte najst na Odkaz . Staci vediet trosku po anglicky a velmi jednoducho si spravite nazor... Po dlhom porovnavani sme zavrhli Proplanku, ktoru sme doteraz pouzivali (7 mesacne stena ISCWT), kedze okrem celkom kvalitnych zloziek obsahuje aj velmi vela balastu (ryzovy slad, kukurica, psenica, vedlajse produkty a ine nestravitelne blafy, apropos, to iste je aj Eucanuba...) a rozhodli sa pre Orijen... Tak uvidime, ci nebudeme mat hnacku, snad to bez tych obilnin pojde... Ak nie, tak skusime Acanu, ten isty vyrobca len menej bielkovin... Mate niekto skusenosti s miesanim roznych druhov obilnin v pripade, ze psovi nesadnu bezobilne granule? Planujeme samozrejme prechadzat postupne, ale ak mu Orijen ani po dvoch tyzdnoch nesadne a bude mat hnacky, mozme miesat s inou kvalitnejsou zmesou obsahujuou obilniny, napr FirstMate? Alebo tym len narusiem pomer zivin?

2.9.2011

Juraj

V predchadzajucom prispevku som samozrejme myslel "...s miesanim roznych druhov granul..." a nie "obilnin"... :-)

2.9.2011

Juraj

Apropos, este k tomu Proplanu na ktory sa tu viaceri pytate (a s ktorym mame aj my celkom dobre skusenosti)... Kedze neobsahuje masovu mucku, ale maso, v skutocnosti po odpareni vody je zlozkou s najvacsim zastupenim ryzovy slad (a to nie je ryza!!!), co je balast... To uz skor premiovy Proplan Selects, ale ten moc u nas nedostat a je to naozaj predrazene... Ked uz trvate na krmivach obsahujucich obilne zlozky, mrknite inde...

2.9.2011

Zdena

Juraji, Orijen je sice kvalitní, ale zdá se mi také předražený, myslím, že za nižší cenu koupíte FirstMate-vynikající krmivo, nebo ArdenGrange, které je navíc s glukosaminem,chondroitinem a MSM. O Proplanu už nemá cenu psát, když v něm jsou vedlejší produkty(odpad). Dobré je i Belcando, má vysoký obsah masa, je cenově dostupné a hlavně jsou výhodné 25kg pytle. Tam najdete jeko obilovinu i loupaný oves, který je zdravý.

2.9.2011

Juraj

Zdena, diky moc za odpoved. S FirstMate mame vyborne skusenosti, aj ked sme mali iba dospelacke granulky a tie boli este vtedy nanho prilis velke (nehovoriac o tom, ze stena potrebujem trosku iny pomer zivin), ArdenGrange nepoznam, ale diky za tip. My sme prave uz objednali po dokladnom posudeni Orijen (ono to pri tom jednom relativne malom psovi az taky velky cenovy rozdiel pri velkych baleniach zas nerobi. Keby sme mali viacerych alebo velke plemeno, asi rozmyslame uuuplne inak... :-)) Problem je, ze som ja [cenzurováno] objednal rovno najvacsi balik a potom som sa docital, ze mnohi psi (hlavne ti zvyknuti na obilne granule) to maju problem stravit kvoli vysokemu obsahu proteinov a absencii obilnin a maju hnacky... Co je len dokaz, ako blbneme tych psov, ze ked ich uz raz zvykneme na obilniny, ktore v prirodzenom jedalnicku nemaju co robit, a potom im dame zradlo, ktore je pre nich najprirodzenejsie, tak sa z toho idu po... :-) Tak teraz riesim, co budem robit, ak to bude aj nas pripad, aby nam neostalo v kute 13 kil najkvalitnejsieho krmiva na svete, z ktoreho bude nasemu havovi iba na dve veci... :-) Ale ja uz riesim problem, ktory este nemame, skusim zatial mysliet pozitivnejsie... :-) PS: Tomu Proplanu mozno predsa len trosku krivdim, vyzera to, ze v novej recepture uz je naozaj ryza a nie ryzovy slad (breewer's rice = zle stravitelny odpad zo spracovania ryze), aj ked sa najdu aj balenia so starym zlozenim na obale... To ale nic nemeni na tom, ze je tam vela hluchych a spornych zloziek a vacsina proteinov pochadza z obilnin a nie z masa... rovnako ako u Eukanuby, Royalky atd atd...

2.9.2011

renkla

Máme Bernského salašnického psa a značka Brit care mu velmi vyhovuje. Takže Katy mohu doporučit, nicméne jak píšou i v článku co vyhovuje jednomu nemusí sedět dalšímu. Je třeba vyzkoušet.

3.9.2011

alena

Já krmím Ankou,fenka je ve skvělé kondici,srst krásně lesklá,dokonce mě zastavují lidé a ptají se,čím mám fenu naleštěnou:)) Mám 8 letého ridgebacka-fenku.

3.9.2011

Simona

Ve výčtu minerálních látek píšete síra, ale vzorec Si je křemík takže o čem je tedy řeč? o síře nebo o křemíku? ''Síra (Si) - je obsažena ve většině bílkovin, má vliv na chrupavky a kosti… ''

3.9.2011

Pája

A co Josera Active?Bylo mi řečeno,že je to dobrá a cenově dostupná strava.Naše borderka je velmi spokojená :-))

4.9.2011

Romča

Od veterináře jsme pro naše štěně Rtw dostali zkušební pytlík Hill's a vyhovuje,takže další nebylo potřeba zkoušet. Dávám ještě tvaroh s vajíčkem a má nádherně lesklou srst.

4.9.2011

Maru

Ahoj. Máme irského setra. Budou mu 4 měsíce. Koupili jsme mu granule od Acany (PUPPY LARGE BREED). Ale velmi často má řídkou stolici. Když jsme si ho přivezli, dostával ProPlan. Máme se raději vrátit k němu nebo máte někdo zkušenosti s něčím lepším? Děkuji za radu

4.9.2011

Juraj

Maru, tohto problemu sa presne obavame aj my, ked nasadime Orijen (ta ista firma co vyraba aj Acanu). Ak sa to ani po case neupravi, tak asi treba prejst spat na granule s obilnou zlozkou, ale zameral by som sa na tie, kde vacsina bielkovin pochadza z masovej mucky a masa a nie z obilnin, ako u Pro Planu (vid vyssie). Skuste First Mate, alebo granule, ktore radi Zdena vyssie...

4.9.2011

Juraj

Maru, este som sa trosku hrabal na strankach Championfoods (vyrobca Acany a Orijenu), ako aj na strankach inych vyrobcov bezobilnych krmiv a vsetci kladu doraz na pomaly prechod z obilnych na neobilne krmivo postupnym primiesavanim do povodneho krmiva, aby nedochadzalo k riedkej stolici a pes si na to postupne zvykol. Ako dlho pouzivate Acanu, ako dlho ste prechadzali a ake pomery ste pouzivali? Alebo ste presli priamo? To by tu stolicu vysvetlovalo... (chceme sa poucit z chyb inych :-))

4.9.2011

Andrea

Mám hovawartku, a vyzkoušeli jsme toho více, hlavně podle aktuální fin. situace jsem kupovala buď lepší, nebo horší krmiva. Můžu říct, že Pro Plan nic moc, nepřišlo mi, že by jí nějak vyhovoval, Eukanuba byla sice celkem dobrá, ale asi má moc karotenů, protože nám po ní zhnědla (2x), ta tam byla krásná černá srst... Teď máme podruhé Mera Dog, nepříliš známá prémiovka, okamžitě se po ní začala zlepšovat (stejně jako prve), je velmi dobře stravitelná a 20kg pytel se dá sehnat na netu i okolo 800,-kč. Nechci jim dělat reklamu, ale my už u ní asi zůstaneme, protože co jsme se rok nemohli zbavit problémů např se zuby a srstí, tak to je teď naprosto ok. Není to žádný luxus, ale já dávám jedničku, a oceňuju poměr cena : kvalita.

4.9.2011

Juraj

Ak by nahodou mal niekto problem s makkou stolicou po Acane alebo inom vysokoproteinovom bezobilnom krmive - po prestudovani mnohych for - ti co problemy nemali, prechadzali na toto kvalitne krmivo minimalne mesiac, niektori doporucuju aj 6 az 8 tyzdnov... Napr, 90% Pro Plan prvy tyzden 10% nove kvalitne krmivo, dalsi tyzden 80%, atd... postupne znizovat az na 0% stareho krmiva... v kazdom pripade 7-10 dni, ako je doporucovane v clanku, pri takejto vyznamnej zmene nestacia...

5.9.2011

Klára

Náš Francouzský buldoček vyrůstal na granulích zn. Eukanuba, občas jsme proložili ACANOU, o eukanubě kolují různě nepěkné informace o složení a vůbec. I když náš pejsek po nich byl zdráv a fit s perfektní srstí! Teď kupujeme ACANU ( pacific ocean fish ) výsledky jsou stejné, ale stějně mám pocit, že eukanuba mu chutnala víc :(

5.9.2011

Věra

Zdeno děkuji za odpověď. Našemu psovi ani ten Proplan moc nechutná i když jsem vyzkoušela všechny druhy. Zkusím přejít na Acanu. Ještě jednou moc díky. Věra

5.9.2011

Miloš

Mám tříletého středního pudla ve velké aktivitě. Chovatel začal krmit Pedegree, u nás přešel na Proplan /bez zájmu/, později na Brit care /měl prob,ém se zažíváním/. Nyní již delší dobu kupuji R

5.9.2011

Miloš

pokračuji...kupuji Royal canin pro pudly s celkem dobrým výsledkem. Má někdo zkušenost s tímto krmivem nebo doporučuje pro pudla něco vhodnějšího. Díky.

7.9.2011

Martina

Zdravím všechny, mám nádherného ruského černého teriéra, v mladí krmen Arden Grange, super krmivo, ale srst šla do hněda. Nyní baští Canine Caviar Lamb. Krmivo je sice dražší, ale o 20% menší dávky oproti jiným, značkám. Srst černo-černá, jako vyleštěná, zlepšila se aktivita. Kdo máte u pejsků problémy s trávením (řidší bobky), doporučuji přidávat prebiotika a probiotika. Skvělý je LEPICOL zamíchá se do stravy, nebo jsou ke koupi i kapsle. Ověřeno!

7.9.2011

Andrea

Dobrý den, hezký článek :-) Barfovali jsme ale pes mi přestal žrát kosti a později začal odmítat i maso, bohužel...Tak jsme přešli na Orijen, moc se mi líbí složení. CHci se zeptat, zda tam není moc bílkovin?

13.9.2011

hana

Mám 15ti měsíční berňačku, vyzkoušeli jsme nejdřív Proplan, ale cena se nám zdála vysoká, pokračovali jsme Britem care, měli jsme ještě starou fenku Chodského psa, která doslova sežrala cokoli a vyrostla na delikanu a později na calibře. Sjednotili jsme značku a dostávaly obě dvě Calibru. Bohužel co sedělo té starší ta mladá nějak nesnesla, dokonce jí skoro úplně slezla srst. Vrátila jsem se k proplanu a už je v pohodě. Střídám kuře s jehnětem pro velká plemena a fenka je čilá s krásnou srstí. Prosím jen te Pedigree,t´´reklama je zázračný prostředek jak oblbnout lidi, ale jistě po Brunovi ty hromady exkrementů po zahradě neuklízí ta malá holčička. to by měla v očích jiný výraz,chichi

14.9.2011

Zdena

Lidičky, asi tak, v Pedigree, je cca 60 deka masa na 15 kg granulí, v proplanu cca 3 kg na 15 kg granulí a pokud chcete krmit kvalitně, tak by to mělo být aspoň půl na půl. Arden Grange, First Mate i Belcando mají zhruba 1 kg syrového masa zapracový do 1 kg granulí! Tomu už říkám kvalita. Nebojte se živočišných bílkovin (vlci je žerou stále) Tragédií je příliš rostlinných bílkovin. Prostě a jednoduče ČTĚTE A POČÍTEJTE co je obsahem :-)

25.9.2011

Šárka

Mám 11 měsíční fenku Výmarského ohaře, a krmím granule Profine pro štěňata velkých plemen. Máte s nimi někdo zkušenosti??Nevíte, jak jsou vhodné pro dlouhodobé zkrmování??Díky!!!

29.9.2011

Soňa

Acana, ProPac, Proplan a psiska jsou spokojená mám 3 BO a yorka s krysaříkem, výkalů máme tak polovinu co soused, který krmí 1 NO kvalitou z Kauflandu za 299,- 15 kg.

12.10.2011

Zuzana

Dobrý den náš pejsek trpí na zubní kámen a zápach z tlamy. Váží 4,5kg stříbrný pudl trpasličí váha 10kg., prosím o radu, jaké granule by byly vhodné děkuji.

12.10.2011

Zuzana

oprava věk 10let

29.10.2011

Eva

Proč utrácíte za Euk, RC a jiné předražené komerční značky, ke kterým slovo kvalita vůbec nesahá? Já tím kdysi taky krmila a byly to vyhozené peníze.. Za tyhle peníze můžete mít kvalitu, granule s vysokým podílem masa, které neobahují žádný odpad, jsou produkovány v potravinářské čistotě, prošly přísnými testy Top dry foods, splňují nejpřísnější kritéria...zbytečně vyhazujete peníze za šrot.. Veterináři to doporučují, protože to sami prodávají, mají z toho provizi. Nekomerční výrobci neinvestují do reklam a provizí, ale do kvality. Doporučuji tyto články: Odkaz

29.10.2011

Eva

Zuzana: zápach z tlamy způsobuje zubní kámen. Ve věku vašeho psa by bylo spíš vhodné nechat to odstranit ultrazvukem, což je pod narkozou. Nevím, jak rozsáhlý má zubní kámen, ale dobré granule na toto jsou FirstMate, jsou tvrdší a působí tak na zuby. Potom mám odzkoušenou zubní pastu Virbac a ústní vodu (přidává se do vody na pití)taky Virbac a po tomhle zápach zmizel úplně, ovšem již vzniklý zubní kámen to úplně neodstraní, může to zlepšit, nebo zastavit tvorbu. Mnoho lidí si také chválí doplněk stravy Plaque off, ten působí taky proti zubnímu kameni i zápachu.

1.11.2011

omína

Já svému pejskovy kupuju značku granulí Darling moc mu chutna ale nevím jestli to je dobra značka a vždy dobra kvalita???

9.11.2011

Lucie

Dobrý den, mám 2letého čivaváka a teď jsme si pořídili štěňátko taky čívku, dosud jsem krmila royal canin a sem tam jim uvařím kuřecí masíčko, jatýrka s mrkvičkou, rýží nebo těstovinami. Chtěla bych jim dávat to nejlepší. Ale nyní jsem četla, že kvalita RC neodpovídá ceně, tak jsem zkusila First Mate Ocean Pacific puppy, na které jsem našla výborné recenze, bohužel mají moc velké a zřejmě příliš tvrdé granulky a pejsci mi je nechtějí papkat, tak jim je musím míchat, ale vybírají z nich pouze RC. Mohli by jste mi poradit, jak je mohu na ně naučit nebo nějakou značku granulí, která by pro ně byla opravdu to nejlepší? Děkuji

10.11.2011

macina

Dobrý den, brzy si přivezu domů štěňátko Tosa inu. Chtěla bych vyzkoušet granule Arden Grange a zároveň krmit i syrovým masem. Máte s tímto někdo zkušenost?

10.11.2011

Magda

Prosím o vyplnění dotazníku ohledně krmení psů pro moji diplomku. Odkaz

24.11.2011

Denisa

Dobrý den, právě jsme koupili štěňátko Jack russel teriéra a koupili jsme i granule proplan:puppy, zatím vyhovuje štěňátku, jen nevíme jestli je to opravdu tak dobré krmivo, jak se o něm vykládá.

25.11.2011

Lucie

Předpokládám, že všichni, kteří sem píší komentáře si přečetli tento článek. Potom tedy nechápu, jak zde můžou vyzdvihovat nekvalitní komerční krmiva typu Royal Canin, Eukanuba, Purina Pro plan, Hills, K9 a další. Mezi kvalitní krmiva , kde je až 8x více masa, krmiva složená až z 87% bílkovin, bez obilovin, chem. konzervantů a dochucovadel patří super a ultra prémiová krmiva typu First Mate, Arden Grange, Belcando, Fromm Family, Canidae, Artemis, Canine Caviar a další. Než sem začnete psát ty nesmysly, tak si aspoň přečtete etiketu na obalu Vašeho krmiva a porovnejte s tímto článkem!

8.3.2012

Petra

dobrý den mám takový problém potřebovala bych poradit mám 7 mněsičního pejska je od mala krmeno Royal Canin a jaksisk už mu moc neleze a začal nam dělat problémy 2krát do mněsíce se z toho poblije začala nam rezavět a hnednout blednout na tlamičce a tlapkách a přitom je černy no spisš byl jak sme si ho dovezly je křiženy maly k nirač z ratlikem.Děkuji za připadne rady jake granulky proňho vybrat.

12.4.2012

zdenek

koupili jsme granule happy dog a není tam nikde psané dávkování,poradte

Vložit příspěvek
Používejte diakritiku. HTML značky zakázány. Diskutujte pouze k tématu. Pokud máte zájem o odbornou radu, napište spíše do veterinární poradny. Zde Vám autoři neodpoví.

Vložením diskuzního příspěvku souhlasíte s pravidly vkládání diskuzních příspěvků
Text:
 
Publikování nebo šíření obsahu muj-pes.cz je bez písemného souhlasu redakce zakázáno: muj-pes.cz © 2010
Řešení problémů, webmaster: webmaster@muj-pes.cz; Redakce:redakce.casopis@briopublishing.cz